NL EN

H. Schreurs - Venlonia

 

Venlonia komt van de vioolbouwer P.J.H. (Harry) Schreurs uit Venlo. 

'Hay' Schreurs (1921-2002) is een verwoed houtbewerker die, als hij 15 jaar is, zijn eerste mandoline en twee jaar later zijn eerste viool bouwt. Daarna vervaardigt hij vooral mandolines later ook gitaren. 

 

In 1939 wordt het bedrijf Venlonia opgericht waarmee hij na 1945 voornamelijk gitaren produceert, eerst in de Molenstraat en later op de Hogeschoorweg in Venlo. In 1959 betrekt hij een soort houtbewerkeratelier in de van Millenstraat 4, een locatie van 1000-1500 m2 met draaibanken, houtpersen, spoelmachines, freesapparatuur en een (cellulose-) lakspuiterij, waar hij met 16 man personeel enkele tienduizenden gitaren per jaar produceert voornamelijk onder de merknamen Unicon, Magic en Famos.

Famos probeert vooral te profiteren van het succes van het kwalitatief veel betere Duitse merk Framus en naam en logo lijken er dan ook sprekend op.

 

De gitaar die ik opknap is een gitaar gebouwd tijdens de 2e wereldoorlog, en wel in 1943.

Je kan aan alles zien dat het crisis was en dat materialen niet ruim voorhanden waren. Zo is er eikenhout gebruikt, een houtsoort die in gitaren gewoonljk niet voorkomt. Dit is voor zowel de hals als de hak als de bevestiging van de hak gebruikt. De kast zelf is van triplex. Zangbalken ontbreken. 

De gitaar heeft een keer een enorme klap gehad; de hals stond geheel scheef op de kast. Ook was de hals enorm kromgetrokken vanaf de 12e t/m de 19e fret. Eikenhout is blijkbaar niet zo geschikt als materiaal voor een gitaarhals.

 

Ik ben maar begonnen met het bovenblad van de kast af te halen, en de hals te verwijderen.

Dat gaf zicht op de problemen. De bevestiging van de hak heb ik recht getrokken. Dat ging met enig beleid goed, en het bovenblad gaat zo weer passen.

De hals was een ander probleem. Het terugbuigen was geen optie. Ik heb de hals ingezaagd en voorzien van een skegvormig stukje hout dat precies moest passen. Vervolgens is het geheel weer verlijmd en is de hals weer volkomen recht.

De bevestiging van de hals in de kast is ook van een zeer bedenkelijke kwaliteit. Die is veel te klein, die gaat de kracht van de snaren nooit houden.

Ik wil een nieuwe hakbevestiging maken, maar dat wordt een hele klus, aangezien het een archtop gitaar is, dus met een gebogen boven- en onderblad.

 

Maar ik wil iets doen wat eigenlijk 'not done' is: ik wil zangbalken toevoegen. 

Reden daarvoor is, dat ik sterk twijfel aan de klankkwaliteit van deze gitaar. De bouwkwaliteit is dermate slecht dat ik er geen vertrouwen in heb. 

Ik heb de gitaar niet kunnen testen, omdat alles krom en scheef stond.

Het toevoegen van zangbalken is 'not done' omdat je de originaliteit van de gitaar geweld aandoet. Maar het is waarschijnlijk een one-of-a-kind gitaar, want Venlonia werd pas in 1945 opgericht, dus het is niet waarschijnlijk dat in 1943 een serie gemaakt werd.

En door al mijn aanpassingen is de gitaar toch al niet origineel meer.

 

Wordt vervolgd.

 

Ik kon geen video vinden van exact deze gitaar. Ik denk dat er ook maar één exemplaar van deze gitaar bestaat. Ik ben nog niet klaar met de restaratie dus ik kan zelf nog geen video opnemen van deze gitaar.

De video geeft een Unicon gitaar weer (een submerk van Venlonia). Dus van veel latere datum (vanaf ca. 1960). Maar als ik dit geluid weet te evenaren ben ik tevreden.